Anu Raines - kitaroiden

Tie musiikkiin on matka, jolle on leimallista vain matkan aloitus ja matkalla oleminen

Ryhmäopetuksesta

Koska opeteltavien asioiden musiikillinen maisema säilyy alkeisopetuksessa perin yksinkertaisena pitkään, on opettajan luovuuden varassa muokata annetuista tehtävistä harmonisesti ja muodollisesti ravitsevia soivia kokonaisuuksia.


Liikkuva Do (solmisaatiojärjestelmän pohjasävel) tarjoaa paljon mahdollisuuksia eri sävellajien ilmeikkääseen käyttöön. Näin tulee tutkittua eri sävellajien luonteita ja tutustuttua otelautaan alhaalta ylös. Tässä kohtaa ryhmäopetusmuoto avaa niin ikään myös paljon mielekkäitä mahdollisuuksia. Lapset oppivat välittömästi yhteissoittoon liittyviä perustaitoja ja lisäksi opeteltavat yksinkertaiset asiat tulevat puetuiksi korvaa tyydyttäviin harmonisiin ja rytmisiin asuihin. Koska aikuisten ei tarvitse odottaa luokan ulkopuolella vaan heidät aktivoidaan soittamaan mukaan, lapsen harrastus muuttuu myös aikuisen virkistykseksi. Optimaalinen hyöty saadaan silloin kun ryhmäopetustehtävät muotoillaan niin, että ne ovat mielekkäitä myös kun lapsi ja vanhempi soittavat kappaleita keskenään kotona. Toisaalta tuntien aikana opitut stemmat tulisi miettiä niin, että isot ryhmämusisointitilanteet onnistuisivat suoraan harmonisesti ja rytmisesti rikkaasti omilla ryhmätunneilla opetelluilla stemmoilla. Ryhmät toimivat kerran viikossa ja ne muodostetaan mahdollisimman samanikäisistä lapsista vanhempineen. Ryhmä jossa on 2-5 lasta (vanhempineen), on hyvä peruskoko ja sopiva hallita.

Kenelle ryhmäopetus ei sovi? Niille lapsille joille on vaikea löytää juuri sillä hetkellä samaan tahtiin tai samalla tavalla oppivia kavereita. Jos lapsella on oppimisen suhteen erityistarpeita tai hän sisäistää asiat poikkeuksellisen nopeasti, on syytä harkita yksityistuntia vanhemman kanssa. Erikseen järjestetyissä ns. suurissa ryhmätilanteissa tällaiselle oppilaalle löytyy kyllä tilaa soittaa juuri oman tasonsa mukaisesti muiden kanssa. Toisaalta joku lapsi saattaa olla niin herkkä, että kaipaa erityisen paljon turvaa ja rauhaa oppimiselleen. Tällöin on syytä houkutella lasta vain varovasti mihinkään ryhmätilanteeseen ja hän osallistuu jos niin hyväksi katsoo. Jo vanhemman ja opettajan kanssa musisoiminen antaa tarvittavaa positiivista vuorovaikutusta musiikin lainalaisuuksien oppimiseen.